Wild koken vrijwilligers

Vrijwilligers.

12.00 uur Start in de Klas

  • Uitleg over Wildkoken
  • Onze voorouders op de kwelder
  • Eeuwenlang leefden de mensen dicht bij de natuur
  • Industrialisatie
  • Supermarkt
  • Crisis en Oorlog
  • Hongerwinter 1944 – 1945
  • Overleven
  • Survival

Organisatie.

  • We verdelen de klas in twee groepen van 10-15 kinderen
  • Groep 1 werkt rondom vuurplaats 1 en maakt soep 1
  • Groep 2 werkt rondom vuurplaats 2 en maakt soep 2
  • Er zijn verschillende taken:
  • Snijders (uien, knoflook, aardappels, daslook); 3-4 kinderen
  • Plukkers (daslook, brandnetel, kleefkruid, bloemetjes); 3-4 kinderen
  • Kokers (roeren, kruiden, proeven); 3-4 kinderen

Materialen die nodig zijn:

  • Snijden: mesjes, scharen, snijplankjes, schalen, bakjes
  • Plukken: mandjes, schalen
  • Koken: vuurplaats, pannen, houten spatel, 

Ingrediënten:

  • Uien, Knoflook, Chilivlokken (?), Kruiden (?), Bouillon, 
  • Daslook, Brandnetel, Kleefkruid
  • Garnering: bloemetjes madelief, daslookbloemen

Vrijwilligers zorgen voor:

  • Vuur is aan
    • Snijplankjes liggen klaar
  • Pan op vuur met olie of boter
  • Aangeven wanneer gesneden ui er in mag.
  • Aangeven wanneer aardappel er in mag.
  • Water koken en toevoegen en bouillonblokjes toevoegen (juiste dosering).
  • Aangeven wanneer blad van daslook, brandnetel en kleefkruid in de soep mag.
  • Kooktijd bijhouden en checken of aardappels gaar zijn.
  • Zonodig extra verwarmen in de keuken 
  • Pureren met staafmixer
  • Kookroom toevoegen
  • Kinderen soep in pan laten Decoreren/Garneren?
  • Opscheppen
  • Kinderen kommetje laten decoreren/garneren?
  • Eind van de workshop alle materialen verzamelen en schoonmaken.

12.15 uur Start wandeling naar Potmaarbos

  • Onderweg verzamelen we eetbare planten en vertellen we over giftige planten en lekkere planten.
  • Bij bosje Tiggeldobbe staat heel veel daslook.

12.45 uur Aankomst Potmaarbos

  • Introductie Rust en Ruimte
  • Kennismaking met Jannie
  • Bij elke vuurplaats/tafel verzamelt zich een groep
  • De taken worden verdeeld
  • De snijders beginnen met de ui
  • Daarna aardappel, bladgroenten en knoflook.
  • Alles snijden in kleine stukjes ( minder dan 1 cm )
  • Bladgroenten kunnen ook in stukjes gescheurd worden
  • Alle soorten scheiden in bakken/bakjes.
  • Overleggen met kookgroep wanneer een bakje in de pan mag.
  • Plukkers gaan op pad in het Potmaarbos en krijgen mandjes mee.
  • Ze verzamelen vooral brandnetel en een paar takken kleefkruid.
  • Ook gaan ze op zoek naar eetbare bloemetjes voor de decoratie
  • De kookploeg verwarmt de pan met boter/olie.
  • Ondertussen roeren met houten spatel
  • Als de olie/boter heet is kunnen de uien erbij.
  • Goed roeren
  • Ui mag niet aanbranden
  • Bij elke vuurplaats moet een vrijwilliger staan voor instructie en veiligheid.
  • Als de ui glazig is mogen de kleine aardappelblokjes erbij
  • Eventueel kruiden, chilivlokken en knoflook toevoegen
  • Goed blijven roeren, zodat aardappel en knoflook niet aanbakt.
  • Ondertussen warmt een vrijwilliger 1,5 liter water op.
  • De vrijwilliger giet het water in de pan.
  • Kinderen houden even afstand.
  • Kinderen doen juiste dosering bouillonbakjes in de pan.
  • Bij grotere groepen meer heet water en bouillon toevoegen.
  • Wanneer de aardappelblokjes gaar/zacht zijn dan nemen we de pan van het vuur en brengen hem naar de keuken voor het pureren met een staafmixer.
  • Als we in tijdnood komen en de aardappels nog niet gaar zijn dan zetten we de pan nog eventjes op het gas.
  • Ondertussen verwarmen we broodjes op het vuur.
  • Platbrood van de arabische markt in Winsum of Stokbrood of Zelf gemaakt brood

13.15 uur Samen Proeven en Eten

  • Kinderen gaan zitten bij de picknicktafels in twee groepen met soepkommetje en lepel. Vrijwilliger schept de soep in de kommetjes. Eerst bodempje om te proeven.
  • Wie het lekker vindt mag een tweede vol bakje. Iedereen krijgt er een stukje brood bij. Leerlingen mogen natuurlijk ook hun eigen brood/lunchpakket opeten.

13.40 uur Afsluiting

  • Terugkijken hoe het gegaan is (tops en tips; complimenten en goede raad.
  • Wat vonden de kinderen en meester/juf ervan?
  • Hebben ze nog tips voor ons?

13.50 uur Terug naar school

14.00 uur Opruimen door vrijwilligers