Docent weide- en watervogels

  1. Film:  “Een toekomst voor weidevogels”. Gepresenteerd door Ard Schenk
  • U kunt deze film kosteloos van ons ontvangen, omdat het ook niet meer in de handel is.
  • We raden deze film sterk bij u aan omdat het een prachtig beeld geeft van de weidevogels zelf als het maatschappelijk probleem waardoor deze vogels bedreigd worden.  Het schetst het probleem zonder te zwarte pieten.  De film is geschikt vooral als voorbereiding op de fietsexcursie weidevogels
  • De film is opgeknipt in 2 gedeeltes.
    • Het eerste gedeelte 20 min. is geschikt voor midden en bovenbouw.
    • Het vervolg en het  tweede gedeelte 10 min. is vooral geschikt voor het voortgezet onderwijs omdat het daarin ook gaat om welke maatregelen te moet treffen om het tij te keren en er allerlei deskundigen hun licht over laten schijnen.  Voor het voorgezet onderwijs is het wel nodig om beide gedeelten te bekijken.
  • Vraag de film kosteloos aan via het online contactformulier op deze site U kunt kiezen tussen:
    • een link ontvangen naar ene beschermd bestand van ons op het internet
    • of u kunt vragen om de film op usb stick/geheugenkaart
    • (We kunnen i.v.m. rechten van de film deze film niet standaard op onze site zetten.)

2. Fietsexcursie.

  • Het programma voor water en weidevogels is geschikt vanaf de middenbouw en heel belangrijk het is een fietsexcursie. De kinderen moeten dus op de fiets op school komen.
  • Dit programma start op school met een korte inleiding en daarna gaan we op de fiets naar een weiland langs het fietspad tussen Winsum en Bedum.
  • Het is aan uw inschatting of 2 begeleiders (docent en vrijwilliger)  voldoende is voor de begeleiding in het verkeer.
  • We hebben in ieder geval 4 verkeeshesjes bij ons.
  • De leerlingen zullen in tweetallen worden verdeeld en krijgen samen 1 verrekijker.

3. Duur van het programma vanaf de start in de klas is ca. 1,5 uur.

4. Verschil onderbouw en bovenbouw.

  • Middenbouw gaat het vooral om kennen en herkennen van weidevogels en hun gedrag observeren.
  • Bij de bovenbouw gaat we dan een stap verder is waarom de vogels bedreigd worden en wat er nodig is voor bescherming.